Psihanaliza > Editorial

Sentimentul că știi, în psihanaliză

Dan îmi povestește un vis recent în care se repetă o temă, zice el. E vorba de neputința lui de a-și contacta telefonic soția. Deși are ceva cunoștință în psihanaliză, amicul meu nu a izbutit să interpreteze acest vis (ultimul din serie). Am lucrat ceva la el, împreună, ca să ajungem la ideile latente care sunt de fapt reduse la o contradicție între deontologie și dorință.

Îmi amintesc cum i-am comunicat lui Dan rezultatul interpretării și acel "aha!" care mi-a confirmat că am atins ceva intim. Am aflat mai departe o istorie despre el și o rudă care a decedat, despre testament și partea lui moștenire. Trebuia să împartă cu fratele său. Dar el a refuzat să-și ia partea, pentru că a considerat că nu e etic.

În realitate, nu aspectul etic era de vină, ci un curios amestec între etică și inhibiție: Dan a fost mereu intimidat de fratele lui care a știut întotdeauna "cum să-l ia".

După integrarea istorioarei în contextul care a dus la formarea visului ne-am decis să admitem că el (visul) aduce în temă atît dorința de a-și fi încasat partea cît și dezbaterea dintre etic și inhibiție. A ceda din inhibiție nu este etic. Dar dacă insistă pe etic, Dan se eliberează de sentimentul că a fost (s-a) păcălit.

Interesant este următorul lucru care m-a determinat să scriu acest mic material: refuzul  moștenirii nu a dus la satisfacție de ordin moral, așa cum am crede, ci la un soi de obsesie pentru moral. Și asta în legătură cu boala recentă a soției sale (poate boală e mult zis) care a necesitat ceva investigații de laborator.

Adică, spus pe scurt, ceea ce Dan nu a acceptat conștient - că nu a cedat din motive de dragoste frățească - s-a afirmat apoi sub forma de obsesie pentru corectitudine în relație cu soția sa. Ca și cum vroia să (se) convingă că el este omul etic prin excelență.

Se întîmplă la fel cu toți. Cu mine, cu tine, tineri, adulți. Așa funcționează psihicul. Așa apar ideile obsesive. La origine au un conflict între instanțe - dorința și morală etc. Dar dacă nu reușim să descifrăm ce stă la rădăcină, rămînem ca într-o stare de suspendare care, din nefericire, evoluează spre dificultăți mai mari. Cum se numesc ele? Obsesie, frică, lipsa chefului de viață, sensul și nonsensul etc.

Cineva scria într-un context,  pe blog, cam așa: "Asta știu ce înseamnă după Freud..." și înșiruia cîteva simptome printre care anxietate. Sentimentul că știi eliberează dar cu condiția să treci de formule, să intri direct în fapte, în trăiri și conflicte între și între...

--
Material de Jean Chiriac
aropa@freudfile.org

 

Arhiva editorial 

2007
-
Gripă sau isterie
-
Paștele, prilej de sărbătoare a burții
-
O reclamă de doi bani
-
Două pericole
-
Aderare de formă?
-
Românii și credința
-
Burtă, numai burtă?
-
La ce bun cabinetul de psihanaliză?
-
Nici Jung, nici Freud
-
Conectat sau neconectat?
-
De ce așa puțini la vot?
-
Apocalipsa și Codul lui DaVinci
-
Despre cum NU se face un CV

2008
-
Sexualitatea publică este un rău?
-
Psihanaliza, obiect de muzeu
-
Psihologia și vindecarea psihologică
-
Freud, actualități
-
Despre egalitarism în viața cuplului
-
La moartea Monicăi
-
Politica impactului și alegerile
-
Excluși virtual și fizic
-
Sîntem și noi ca americanii?
-
O gîndire săracă
-
Răspuns lui Bartolomeu Anania
-
Cum putem studia psihanaliza?
-
Cine are nevoie de români adulți?
-
Miracolul din mînăstire
-
Practici și te transformi ACUM!
-
De unde nostalgia după epoca apusă
-
Psihanaliza în 2008

2009
-
Eminescu = Mutu?
-
Autocunoaștere prin psihanaliză
-
Discriminarea pozitivă și cuvîntul "primitivi"
-
Problema mîntuirii, azi
-
Paște ortodox sau paște catolic?
-
Veriga lipsă și așteptările umane
-
Democrație cu minus
-
90% violență pentru copii
-
Psihanaliză + religie = sinteză salvatoare?
-
Cît de inconștient este inconștientul
-
Interesul românilor pentru psihanaliză
-
Atenție la români!

2010
Idei pentru introducerea psihanalizei la noi
Agresivitatea la romăni
Gîndirea mecanicistă și psihanaliza
De unde ni se trage?
Afaceri prospere în vremuri de criză
Omul castrat social
Freud nu a fost sfînt
Totul dezinteresat, pentru binele colectiv!
Revenirea la sănătatea esențială
Despre două tipuri de stres
De ce nu este receptat Jung?
Bucureștiul ieri și azi
Dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau

2011
Măsurile nepopulare și semnificația lor
Refulatul și interpretarea viselor
Consultații psihanalitice prin email
Au luat-o romînii razna?
Salvarea este o iluzie?
Despre derută și a te da mare
Are psihanaliza viitor?
Despre negativitatea altora și de ce avem nevoie de ea
Cu autismul la psiholog
Așteptînd să treacă criza
Despre transfer și interpretarea viselor în cura psihanalitică contemporană
Despre ziua națională și ambianța afectivă

2012
Cum apărăm psihanaliza
Cuvinte despre solidaritate
Mai este nevoie de psihoterapie?
Cultul mașinii la români
Psihanaliza freudiană și globalizarea
Sexualitatea și psihanaliza
Psihanalist cu acte în regulă
Săraci dar cinstiți
Compasiune sau iubire de sine?
Psihanaliza și parvenitismul
Românism durabil

2013
Ideologia medicală și psihanaliza
Neputința de a mișca mintea
Geniul uman și tehnologia
Valoarea adevărului
Impresii de sărbătoare
Despre umanitatea văzută ca mașină
Despre globalizare și globalizat
Psihologia reclamei mediatice
De ce-mi plac filmele rusești
Autoanaliză și obiectivitate la români
Iluziile vieții la țară
Despre concilierea cu celălalt, cu umbra

2014
Psihanaliza personalității politice
Psihoterapie, spovedanie și disociere mentală
Psihologia indiferentismului la români
De cenervozitatea românului cînd plouă?
Freud mereu actual - de ce nu și la noi?
Din nou despre depresie
Omul acordat la realitate - de la extremul minus, la mai puțin minus
Cultul formei și agresivitatea
Nevroza și viața politică la noi
Votul amuzant, ca la loto sau la o partidă de fotbal
Contradicția din sondaje

2015
Psihanaliza în România
Biblia și pragmatismul
Este utilă religia în școli?
Terapia psihanalitică și cea prin credință

Home | Psihanaliza | Cursuri | Articole

 Asistență 24x24 | Forum | Blog

Contact

© 1998-2023, AROPA. Toate drepturile rezervate.

logo aropa