Creativitatea
de Ana Drobot Ce este creativitatea? Ce presupune acest proces? Psihanaliza ne poate spune cum este posibil acest proces, dar și care sunt avantajele
creativității, care poate fi benefică și pentru autor și pentru publicul său. Freud a recunoscut incapacitatea psihanalizei de a putea explica - de
fapt, în totalitate - talentul artistului.Creativitatea
este, pentru Freud, o alternativă pentru nevroză, adică un mecanism de apărare care ne protejează de nevroză, ducând astfel la producerea unei surse de divertisment și plăcere acceptabile social pentru public. Aceasta pentru că artistul are abilitatea de a-și transforma fanteziile în creații artistice, în loc de simptome.
Inconștientul are un rol important în procesul creativ. Adică, procesul creativ este posibil datorită libidoului, o energie a sinelui, și datorită unui mecanism de apărare, considerat a fi unul din cele mai benefice - sublimarea.
Prin transformarea dorinței sexuale într-o manifestare culturala cu ajutorul eului, sublimarea face
gândurile inconștientului mai acceptabile pentru conștient și, de asemenea, permite crearea a ceva productiv, dar și plăcut, nu numai pentru autor, ci și pentru ceilalți.Arta se folosește de mecanisme de apărare pr ecum condensarea și deplasarea -
termeni folosiți și în
lucrul cu visele, datorită rolului pe care îl joacă inconștientul în amândouă.Arta însăși poate fi privită ca un mecanism de apărare. Creația artistică poate reprezenta, pentru artist, împlinirea dorinței sau
satisfacere prin fantezie a dorințelo r negate de principiul realității
sau interzise de legile morale. Arta este astfel o modalitate de a exprima și de a face față unor diferite presiuni psihice. Artistul poate lucra cu
fanteziile sale - acestea fiind un substitut pentru satisfacere - prin sublimare, dându-le o formă acceptabilă social, transformându-le în produse artistice, de care se
pot bucura și ceilalți. El transformă materialul său personal visând cu ochii deschiși, în ceva ce poate fi împărțit cu publicul.Arta este o cale ce unește fantezia cu realitatea, artistul putând să restabilească
contactul cu realitatea. Freud compară fanteziile artiștilor cu acelea ale copiilor: a te juca implică un control - acela de a menține legătura cu realitatea - la fel ca și fanteziile. Asemenea jocurilor copiilor, fanteziile artistului modelează lumea exterioară după dorința sa, creînd o lume a fanteziei unde el își poate împlini orice dorință inconștientă.
S-a spus despre creativitate că ar presupune refulare
și durere. Este adevărat că Freud a afirmat că artiștii își folosesc munca pentru a proiecta în lumea exterioară fantezii neîmplinite. Cu toate acestea, tot pentru Freud, o poezie bună reprezintă o sublimare, nu o refulare. Mai mult, există această abilitate a artistului de a crea și de a nu se îmbolnăvi de nevroză.
Și totuși, în ce măsură provine creativitatea numai din materialul inconștient ,
care altfel ar putea produce o nevroză? Orice creație artistică reprezintă un compromis între înclinațiile inconștiente și conștiente ale autorului. Freud este de părere că artistul poate alege și modifica materialul inconștient. Această abilitate
împreună cu modul în care artistul își transformă fanteziile egoiste în ceva acceptabil pentru aprecierea publicului pot fi privite ca făcând parte din talentul artistului. Fanteziile unui om cu talent
artistic ne oferă plăcere, pe când acelea ale unui om obișnuit, care visează cu ochii deschiși, ne-ar putea lăsa indiferenți,
ne-ar plictisi sau dezgusta; sau, chiar dacă am găsi ceva artistic în fanteziile unui visător obișnuit, "creațiile" l
ui nu ar avea aceeași valoare ca ale unui artist adevărat, cu talent, iar acest om obișnuit nu ar fi
interesat să-și facă "lucrarea" publică și nici să prelucreze materialul pentru public. Modul în care artistul realizează, prin creația sa, efectul de plăcere, rămâne însă, cum spune Freud, secretul său
cel mai profund. La fel ca talentul sau valoarea artistică a creațiilor sale - acestea nu pot fi explicate prin metoda psihanalitică. Sau, mai degrabă, nu pot fi explicate în totalitate; iar talentul nu este ceva ce poate fi înțeles complet prin orice alte metode. Valoarea unei creații artistice este
judecată folosind criterii formale, de suprafață, pe când psihanaliza ne ajută să de scoperim
ce se întâmplă în lumea interioară a artistului, dar și a publicului, și ce efect are aceasta asupra lor. În fine , dacă ar putea fi explicat talentul artistic, am putea învăța cu toții să fim
talentați, ceea ce nu pare posibil. Bibliografie S. Freud, A Short Account of Psychoanalysis (1924) S. Freud,
Civilization and its Discontents (1930) S. Freud, Creative Writers and Daydreaming (1908) S. Freud, Delusion and Dreams in Jensen's Gradiva (1907) S. Freud,
Five Lectures on Psychoanalysis (1910) S. Freud, The Interpretation of Dreams (1900) |