Răspuns lui Bartolomeu Anania În articolul său "Ce ne oferă Europa?" Bartolomeu Anania lansează cîteva idei arhicunoscute: nu avem de ce să intrăm în Europa, oricum sîntem deja în ea și Europa nu ne oferă nimic spiritual -
dimpotrivă, ea ar avea de învățat
de la noi.Se mai vorbește și despre apărarea identității naționale prin respingerea homosexualității, avortului, pornografiei,
sexualității chiar! Și în fine, autorul se ridică împotriva "miracolelor" electronicii, calculatorului, ingineriei genetice.
La ultima sa indignare putem r ăspunde simplu că există posturi de
radio ortodoxe, site-uri - extrem de multe - ortodoxe și nu mă îndoiesc că majoritatea ortodocșilor folosesc calculatoare și telefoanele mobile!
În biserici întîlnim amplificatoare, microfoan e și difuzoare, automobile, încălzire centrală, telefoane fixe și mobile. Cum împăcăm toate acestea cu refuzul tehnologiei
? Pe de altă parte,
este identitatea națională lezată prin promovarea sexualității? Deci, identitatea națională se definește prin poziția individului față de sexualitate? Din punct de vedere ortodox ar trebui să vorbim mai mult de relația individului cu
sacrul, de obiceiuri religioase, liturghie etc. ceea ce este cu totul altceva.
Problema poziției față de sexualitate nu ne definește ca identitate națională.
Din punct de vedere spiritual Europa nu ne oferă nimic? Europa este secată spiritual? Sau, numai ortodoxia este spirituală - catolicii și "sectele" sîn
t neapărat satanice? Așa se pune problema într-un discurs care vrea să evidențieze minusurile
includerii noastre în comunitatea europeană? Toți sînt satanizați, în afară de noi? Se pare că da, deoarece Anania este un fundamentalist, așa cum declară retoric la finalul articolului. Dar greșeș te fundamental (sic) cînd susține că Isus a fost, și el,
fundamentalist. Sînt multe exemple în Noul Testament care ne dem onstrează contrariul, că toleranța și iubirea sînt mai presus decît litera Legii.În fine, sîn tem noi în Europa pentru că locuim geografic în ea?Anania nu o bservă (sau nu vrea să observe) un lucru
elementar: integrarea nu presupune o deplasare geografică, ci o
modificare structurală la nivel de legislație, o corelare a legislației noastre cu cea occidentală. Înseamnă, automat, și introducerea unor elemente in
discutabile de disciplină și civilizație - în învățămînt, administrație, drepturile omului, libertatea credinței, sănătate etc. Aceste lucruri mi se par
esențiale și cred că ne despăgubesc pentru aspectele nocive ale integrării (homosexualitatea, abuzul ec
onomic, toleranța excesivă față de nonvaloare etc.).
Nu ne-am fi așteptat de la biserica ortodoxă să aibă o atitudine pro integrare - totuși ne miră poziția ostilă a lui Anania care știm că este și autor de literatură laică, și că a călătorit mult în străinătate. Îmi amintesc de romanul său "Străin în Kipukua" (sper să ortografiez corect) în care numai despre miracolele lui Dumnezeu nu era vorba - un roman în maniera fantastic-mistică a lui Eliade...-- Notă:
Valeriu Anania a decedat la scurt timp după ce oponentul său, actualul patriarh ortodox, a cîștigat. Biserica evoluează azi sub noua conducere spre laicizare
vizibilă și depreciere a misticului. Pierderi irepatabile! Trebuie să recunosc că regret cuvintele scrise de mine mai sus deși ele au o oarecare valoare de adevăr. E sigur însă că dacă
știam spre ce se îndreaptă ortodoxia romînă, aș fi evitat subiectul sau aș fi scris mai cumpătat! Ioan Ionut. |