O analiză
comparată a metodei populare și a celei psihanalitice de interpretare a viselor scoate în evidență similitudini frapante.
de Horia Vasilescu
În inegalabila sa lucrare dedicată interpretării viselor - Traumdeutung (Interpretarea viselor, 1900) -
Freud amintește și de faimoasele "chei de vise", aceste adevărate manuale de interpretare pentru uzul publicului larg. Apreciind faptul că mentalitatea populară acordă viselor semnificație - spre deosebire de savanții contemporani lui, care nu vedeau în ele decît manifestări nervoase aberante -, Freud nu întîrzie însă să le pună într-o lumină critică.
O "cheie a viselor" este, în fapt, o "metodă de descifrare", "întrucît tratează visul ca pe o scriere secretă, caz în care fiecare semn este tradus printr-un semn corespondent, cu
ajutorul unei chei sigure". (1) Pornind de la cuvintele cheie descifrate, nu mai rămîne decît să le inscludem într-un scenariu logic pe care îl vom privi din perspectiva viitorului. (deoarece, în
mentalitatea populară visele sînt întotdeauna previziuni privind evenimentele viitoare).
Iată cum am putea utiliza o asemenea "metodă de descifrare".
Să zicem că am visat următoarele: Am mers la gară să iau trenul și am descoperit brusc că mi-am uitat bagajele.
Deschid o "cheie a viselor" și aflu următoarele corespondențe:
- mersul cu trenul = un necaz care te amenință de unde nu te aștepți;
- bagaje = veste bună sau îmbogățire rapidă, neașteptată;
- a uita (bagajele) = ceva de care nu știi dar
vei afla la momentul potrivit, veste (de peste mări și țări)
Pornind de la aceste elemente, interpretarea visului nostru nu este greu de realizat dacă stabilim o relație logică între ele: îmbogățire peste noapte în urma unei nenorociri (probabil un deces) a unei
persoane (rude?) îndepărtate; moștenire neașteptată.
- O altă variantă a "metodei de descifrare"
Există o variantă a acestei metode, continuă Freud, expusă în scrierile lui Artemidor din Daldis:
Aici se ține seama nu numai de conținutul visului, ci și de personalitatea și circumstanțele vieții autorului visului: cutare detaliu are semnificații diferite de la
individ la individ, după cum acesta este bogat sau sărac, căsătorit sau celibatar, orator sau negustor. (2)
Ce caracterizează, însă, acest procedeu este că "interpretarea nu are în vedere ansamblul visului, ci fiecare din elementele sale de conținut, ca și cum visul ar fi
un conglomerat în care fiecare fragment de mineral reclamă o determinare aparte". (3)
"Metoda descifrării", conchide Freud, este inutilizabilă pentru
tratarea științifică a viselor. Pentru că depinde de o "cheie", și "de aceea este lipsită de orice garanție".(4) Ne este
imposibil să întrezărim cum s-a stabilit corelarea dintre elementul oniric și semnificația sa din "cheia de vise". Bunăoară, nu vedem cum putem ajunge de la "mersul cu
trenul" la "necaz care te amenință de unde nu te aștepți" sau de la "bagaje", la "veste bună sau îmbogățire rapidă, neașteptată".
Trebuie să subliniem că psihanaliza nu tratează visul ca pe un produs al facultății noastre mantice sau ca pe un mesager al
zeilor. Abordarea științifică, la care face aluzie însuși Freud, îi refuză visului acele virtuți care nu pot trece examenul cercetării clinice.
În ce îl privește, Freud afirmă că visul este întotdeauna expresia halucinantă a unei dorințe refulate. El insistă asupra
faptului că interpretarea nu se poate lipsi de asociațiile visătorului, de amintirile și impresiile pe care elementele visului, luate separat, i le evocă. Astfel, în legătură cu visul citat de
noi mai sus, Freud ar obține următoarele informații:
- Călătorie cu trenul - îi sugerează visătorului o manieră de
deplasare care îi displace, pentru că este inconfortabilă. El preferă să meargă cu automobilul personal, mai ales atunci cînd își petrece week-end-ul într-o excursie la munte sau la mare.
- Uitatul bagajelor - visătorul se plînge de faptul că, de la o vreme, uită de la mînă pînă la gură, este distrat,
absent, neatent, cu capul în nori. Toate aceste aspecte, aparent anodine, îl irită. Mai adaugă că el nu a fost niciodată atît de "zăpăcit" și că, de bună seamă, o copiază pe soția sa
care este, într-adevăr, zăpăceala întruchipată.
Analizînd mai departe impresiile visătorului, Freud ar mai afla că soția visătorului se poartă cu el ca "o mică prințesă";
arogantă și plină de fumuri, îl tratează pe soț "de sus", cu un aer de superioritate suficientă etc.
Concluzia visului se impune astfel de la sine: el exprimă
dorința visătorului de a schimba locul cu soția sa (de aici ideea că o copiază), de a fi el "prințul" și soția "servitorul".(5) Ideea
de inconfort(abil), ascunde de fapt o neplăcere mult mai mare legată de viața de cuplu a visătorului.
-> Continuare: