, cum cere regula (freudiană) și iată ce am obținut:Caninul cu pricina îmi amintește de expresia animus canin
pe care nu am înțeles-o cînd am citit o carte biografică despre Jung, tradusă execrabil în românește. Dar "canin" și „m-au dus imediat cu gîndul la pisica mea care este foarte neastîmpărată și parcă mixată cu cîine (jumătate-jumătate, obișnuiesc să spun în glumă). Mă trezește noaptea pentru că e foarte activă și asta desigur că mă înfurie uneori și de aici tot felul de situații neplăcute.
Căderea dintelui - după mine nu este ca la Freud ci ca în tradiție: cînd visezi că îți cade un dinte e vorba de moartea unei ființe apropiate. Freud preferă să vorbească despre masturbare. (1)
Nu e greu de
văzut în scurtul meu vis dorința ca pisica să moară pentru că mă deranjează noaptea, dorință stîrnită de neastîmpărul ei și furia mea necontrolată.
Dar ce e cu ciudatul meu dinte care pare translucid? Prima idee care
îmi vine în cap este tot în legătură cu lectura mea recentă despre Jung tradusă, cum am zis, foarte prost.
Printre altele am citit acolo că Jung nu era interesat de cineva decît dacă venea cu materiale (vise)
simbolice ducînd la inconștientul colectiv. Desigur că visul meu cu dorința de a face KO pisica nu l-ar fi interesat! Dar fiindcă apare acest detaliu „poate că l-ar fi tentat...
Cred că aici ideea este următoarea:
chiar și un vis aparent banal despre dorința de a-ți muri pisica este un vis important. Altfel spus, visul meu ar putea fi foarte bine din cele care necesită mai mult interes.
Atras prea mult de simbolism și
arhetipuri, Jung trece însă prea ușor peste lucruri foarte importante cum ar fi o dorință să-ți moară cineva foarte apropiat! Poate fi aici și o critică la atitudinea lui față de Freud? (2) De ce nu? Dar și o critică la
concepția lui Freud (despre visele de cădere a dinților).
Treptat (dintele) s-a fărîmițat. Adică, mai pe șleau, se alege praful de el. Am și aici asociații care nu sunt foarte favorabile lui Jung. Prefer să mă
abțin. Deci, critică la adresa lui Jung. Dar și a lui Freud!
Să mai observăm că într-un vis foarte simplu, banal, se concentrează foarte multe idei pe care fie le-am refulat, fie le-am reprimat refuzînd să le
urmăresc pînă la concluziile care se impun.
Note:
1. "... Acum a devenit pe deplin transparentă interpretarea viselor cu dinți ca vise de masturbare", zice Freud în cartea sa despre interpretarea viselor.
2. Jung tratează visele într-o manieră proprie mergînd pe amplificarea materialului oniric spre deosebire de Freud care se axează pe asociațiile libere ale visătorului.
(Comentariu de Ioan Ionuț)
Dar pierderea caninului nu este doar moartea cuiva drag. Este și o inhibare a agresivității. Caninul este legat de agresivitatea orală și nu numai. Și acest lucru este
important și ar necesita o analiză mai amplă, deoarece caninul din vis trimite la amplificări (așa cum ar face Jung). În sens mai general, la o abordare mai complexă. Fără îndoială că narcisismul (stima de sine) și
agresivitatea sînt înrudite sau asociate. Pierderea agresivității poate semnala o carență a eului care se auto-critică sau auto-condamnă în exces. În acest context Freud ne este mai util.